ASAL-USUL DESA SONDOKORO,
CIKAL BAKAL ARAN TASIKMADU, KARANGANYAR
Pabrik gula Tasikmadu iku katon apik.
Tembok bangunane kuat diubengi ngrembuyunge wit-witan kang gedhe-gedhe.
Pabrik gubahane Mangkunegoro IV iku mapan ing sisih kulon lereng Gunung
Lawu kang jarake kira-kira 15 km saka kutha Solo. Miturut sejarah cikal
bakal aran Tasikmadu yaiku sawijining desa aran Sondokoro, simbol kisah
dramatik tragis pawongan loro seperguruan, Sondo lan Koro.
Jaman samono Ki Plapar
kawentar luhuring budi, arif, lan sekti mandraguna. Sanajan rambute
putih, kulite keriput, dheweke isih bisa mlaku tanpa nganggo tongkat.
Sorot netrane kebak kawibawan. Pakulinan mlaku adoh lan ngrasakake hawa
esuk wiwit enom ing saben dinane ndadekake Ki Plapar ora katon tuwa.
Hawa ing pletheking fajar
sansaya adhem. Ing Padhepokan Padas Plapar, puluhan murid wis padha
latihan kanuragan kang dipandhegani dening Ki Plapar. Saben dina Ki
Plapar nggembleng para muride babagan ilmu jagat diri kanthi pangajab
mbesuke bisaa mbelani lan ngayomi rakyat saka angkara murka. Saya suwe
Padhepokan Padas Plapar sansaya kawentar ing liya desa malahan nganti
tumekaning wewengkon Jawadwipa.
Ing sisih burine bukit
Padhepokan Padas Plapar, ana sawijining pawongan bagus lagi negor wit
trembesi nganggo kapak. Saka garis-garis otot kulite, katon isih puluhan
taun umure. “Prak… prak… prak”. Kayu kang diametere puluhan sentimeter
iku bakal dadi kayu bakar ing pawon sedhela maneh. Pawongan iku sregep
tandang gawe lan seneng tetulung saengga disenengi wong-wong ing
kampunge. Wiwit cilik dheweke diundang Sondo utawa Sondong. Sondo tansah
kepengin nyenengake wong tuwane.
Nalika samono Sondo mlebu
alas Padas kang kondhang angkere, rungkut, lan akeh kewan alas kang
galak. Hawane peteng, angine banter, lan swarane bledheg pating gleger.
Dumadakan, ana pawongan njaluk pitulungan sajroning alas mau. Sondo
banjur nggoleki sumbere swara iku. Sepira kagete bareng weruh pawongan
iku, jebule Koro kancane dhewe lagi pringisan gobres getih. Sondo banjur
ngulungake wedang putih sing digawa lan enggal-enggal nambani tatune
Koro sing lara. Sondo lan Koro iku pancen kanca raket wiwit cilik. Wong
loro mau kerep mlebu metu tlusukan alas. Lan kekarone duweni pepinginan
dadi satria bisa ilmu silat kanggo kemajuan desane.
Nalika Sondo lan Koro lagi rembugan,
dumakan salah sijine murid Ki Plapar teka lan ndhawuhi supaya gelem
maguru ing Padhepokan Padas Plapar. Kekarone sarujuk lan wekasane dadi
muride Ki Plapar kang pinunjul. Saya suwe ngelmune tambah dhuwur. Sondo
lan Koro bali ing desane. Kekarone dadi panutan ing desane. Sondo duwe
garwa lan mbangun desa liya, semono uga Koro.
Ing sawijining dina putrine Kyai Sondo
kang aran Sri Widowati ketemu Tumenggung Joyo Lelono kang lagi mburu
kijang ana tengah alas. Tumenggung Joyo Lelono duwe pepenginan nggarwa
Sri Widowati, sabanjure ora let suwe nglamar putrine Kyai Sondo mau.
Tumenggung Joyo Lelono seneng banget atine awit Kyai Sondo nyarujuki
panglamare lan wis katemtokake dina nikahe yaiku Senen Legi.
Tumenggung Joyo Lelono banjur mlebu alas
maneh beburu kijang incerane. Nalika arep manah kijang mau dumadakan
tumeka bayangan wong wadon kang ayu rupane. Dheweke ngira yen pawongan
iku Sri Widowati. Nanging nalika ditututi nganti tumeka omahe, pranyata
pawongan iku putrine Kyai Koro. Kaya-kaya lali pinangane Sri Widowati,
Tumenggung Joyo Lelono nglamar putri mau lan Kyai Koro nyarujuki.
Dina candhake, Kyai Koro ndhawuhi putrine
ing daleme Kyai Sondo. Putrine pancen akrab karo Sri Widowati. Kekarone
katon padha ayune, sregep, lan manut dhawuhe wong tuwa. Nalika padha
tukar seserepan ngenani pemudha, kekarone kaget pranyata dilamar dening
pemudha kang padha yaiku Tumenggung Joyo Lelono. Pungkasane, prakara iku
ndandekake congkrahe Kyai Sondo lan Kyai Koro, sing maune memitran
kenthel saiki memungsuhan.
Perang klakon kedadeyan. Kyai Sondo
rumasa ajining dhirine diidak-idak lan Kyai Koro rumasa pacangane anake
direbut Sri Widowati. Kekarone padha muntap, adu kadigdayan lan kasekten
nganti pirang-pirang dina. Para warga desa ora ana sing wani misah lan
nengahi pendhekar sakloron mau. Para putrine uga ora bisa menggak wong
tuwane, anane mung wedi lan padha tangisan. Telung minggu suwene
pendhekar sakloron tansah ngumbar hawa nepsu angkara murka lan
nglalekake anggone memitran, paseduluran nalika nalika samono. Genep 40
dina 40 bengi, keajaiban klakon. Kyai Sondo lan Koro klelep njroning
bumi. Ora ana sing kalah lan ra ana sing dadi pemenang, amarga kekarone
padha digdayane. Babar pisan ora ana sing mangerteni ing ngendi musprane
lan dununge wong sekti sakloron mau saiki.
Sabanjure, papan pertempuran pendhekar
sakloron mau kang dadi cikal bakal Desa Sondokoro, gabungan antane
jeneng loro yaiku Sondo lan Koro. Ing wektu candhake, KPAA Mangkunegoro
IV ngowahi Sondokoro dadi Tasikmadu kanthi pangajab asil gula saka
pabrik diiripake danau madu. Nganti saprene, pabrik kang dadi andhalan
lan bombonge warga Karanganyar, Jawa Tengah, iki isih produktif.
Kebanggaan liyane, kapemilikan pabrik tuwa iki ora nate kesenggol
dening campur tangan pihak asing nanging tansah dikelola dening warga
pribumi desane dhewe.
Sajroning perkembangan jaman, Tasikmadu
didadekakke minangka jeneng kecamatan ing Kabupaten Karanganyar. Dene
Sondoro saiki kawentar minangka aran papan wisata lan taman rekreasi
sing ana lingkungan Pabrik Gula Tasikmadu. Ing area rekreasi iku, ana
kolam renang Sri Widowati – jeneng kang dijupuk saka putri Kyai Sondo.
Wondene petilasan Sondokoro dhewe dipercaya dumunung ing sisih kidule
kolam renang mau.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar